Tuesday, January 30, 2007

Beberapa gambar den dapek di internet... kawasan sekitar pilah





Gambar nih den amik... kek internet... semuo gambar kek aera kualo pilah.. cumo gambar replika tanjak tuh je (Dastar Dendam Tak Sudah)... tu entrance nak masuk daerah pilah... kek bukit putuih...
Selamat menjamu mato... Wassalam

17 comments:

Anonymous said...

Pombotulan : Tanjak "Dendam Tak Sudah" tu dokek sempadan Seromban - Pilah, yakni di Bukit Putuih bukannyo Bukit Sompit. Bukit sompit tu jalan nak masuk ke kampung kito, kompleks kubur cino, kristian, & kap lam ya nga adolah...

Nbv4677
USJ 14

Anonymous said...

ha ha ha ha.....
writing error laa tu...hehehe....
sapo yg tak tau, bukit sompit tu adolah mercu tando untuk oghang datang ko kampung boteng yg tidak langsung menjadi kebanggaan penduduk boteng sekaliannyo..heh..banyak tarikan pelancong yang ado kek situ tak lain tak bukan adolah kap wau ba wau ro oghang cino dgn kap lam ya nga...dan ado jugak ramai pemandu pelancong kek situ tapi tongah tidur...kono kojut an laa... arakian bagaimanopun pemandu2 pelancong ini tidak lah ado kojo lain yg dioghang buek melain an tdur 24jam dan part time eh menakut an oghang yg nak masuk ko boteng terutamonyo time malam....antaro yg ponah ditakut an nyo adalah abah sayo yang slalu balik kojo tongah malam....namun begitu tidak langsung mnjadi masalh bgi abah sayo yg terer itu kerano ponohnyo ilmu di dado....hehehe

ibnu said...

kah..kah kah... den pun tak perasan yang den taip bukit sompit... kah kahkah.. timo kasihlah pado sedagho yang sudi membotolkan fakta nih... nasib baik ado yang perasan.. den konpiden yo maso menaip tuh.. tapi jangan sebut2 bona bukit sompit tuh... tompek tu kogheh.. hahahah.. kang kok kono keteguran... hahahaha

wassalam

Anonymous said...

Hik hik hik :-)

Mizan, den raso ekau tau sejarah den ulang-alik kojo kek Nilai, kan?. Kalau syif potang memang den lalu kek situ (bukit sompit) dalam pukul 12:30 tongah malam.

Nak lagi best, beberapo kali den lalu kek tompek bakar mayat kap lam ya nga tu, baro eh merah laie disusuli dongan bau daging terbakar. Meromang bulu tongkuk dibuek eh... Tapi Alhamdulillah tak ado apo, den raso bondo tu pun maleh nak kacau den ha ha ha...

Anonymous said...

Den pornah beronti buko poso (taun bilo den tak ingat)sensorang kek wakaf sebolah tanjak ni.

Dongan golap eh (Maso tu lampu tiang kuaso solar tu bolum ado laie), dongan nyamuk eh, dongan sunyi sopi...Tah camno lak keto sebijik2 yo lalu taim azan maghrib tu (Sebijik macam jalan dopan ghumah den tu).

Bukak radio hp cari siaran Negori FM, arggggghhhhhh aposal lak tak clear ni...92.6 sayup-sayup, 107.9 laie tak dapek. Parah, last-last den hello kawan den kek Senawang suruh sms den kalau dah masuk waktu.

Den toguk air kosong lopeh tu toruih blah balik Boting. Meromang bulu roma den duk lelamo kek situ.

Korang sumo tau tak apo den fikirkan maso tu?...

Den bayangkan jelmaan Tuanku Muhammad datang kek den lopeh tu tanyo "Edi, ado nampak tanjak den...eh Beta tak?"...

Bolum sompek den jawab...

"Oh, kek siniya ghoman eh aaa" Ish Isj Ishhhhhh" Kato eh sambil cubo cabut an replika tu & pakai kek kepalo eh. Bayangkan la, kalau tanjak tu dah bosar tu, macam mano lak saiz badan eh?...

Edi.

Anonymous said...

Bilolah nak siap jalan baru kek Bukit Putuih tu...

Edi

ibnu said...

eden ghaso la.. kurang2.. ompek taun laie... bukan apo.. jauh tu.. jalan tu tombuih ko senawang.. lopeh tu plak.. hujung eh tombuih ulu bondul.... mesti lambek laie punyoo. konyang la sami belu.. hahahah

Anonymous said...

Adoi masak la nak nunggu...Cubo tengok Bukit Tanggo dah lawa dah...Memang ado kerenah birokrasi la mengenai pembangunan Pilah ni :-(

Anonymous said...

Misteri "SELAMAT DATANG KE KUALA PILAH"...

Percayo atau tidak sedaro-sedaro sekalian, rangkaian perkataan-perkataan tu sebonar eh mempunyai misteri yang tersendiri?...

Edi

Anonymous said...

apo bondo ntah ekau ni edi... muahaha

Anonymous said...

Hik hik hik...Den tak tau la camno nak cerito.

Diringkaskan, kalau sedaro2 dari arah Somban menuju ke Pilah waktu menjolang tongah malam hinggo ke dinihari...

Selopeh selekoh terakhir sebolum melalui sempadan Somban-Pilah, ala sebolum gerai makan tu la... kan jalan tu macam mendongak sikit...dan secaro automatik lampu kenderaan kito akan menyuluh ke rangkaian perkataan-perkataan tersobut...

Dah la "SDKKP" warno putih, mako kaedahnyo ia akan memantul semulo cahayo hasil dari pancaran lampu kenderaan.

Sodangkan headlamp LC den yang tak berapo torang tu pun buleh menyuluh keseluruhan kek situ, apotah laie lampu kenderaan yang laie bosar.

Den kalau lalu kek situ waktu-waktu "kritikal" macam den sobut kek ateh tu, sebuleh-buleh eh den takkan pandang atau tonung kek SDKKP tu.

Heh, yo la tu...Tapi totap jugak terpandang dongan ekor mato kan :-). Kalau botul-botul taknak mandang...pojam mato toruih tapi sah ke dalam gaung tu la poie eh lopeh tu :-)...

Dalam keadaan sekeliling yang golap gelito (Kes lalu sorang-sorang la ni), memang mato kito akan menjadi lobih peka & sensitif dongan sebarang objek yang "bersinar" macam SDKKP tu...

Den pornah sekali ternampak (secaro sipi-sipi) ado bertambah macam satu huruf "i" diantaro perkataan-perkataan tu. Eh, mano lak datang eh tu...Sumpah den tak tipu do...

Tapi den tak ingat dokek bahagian mano, samoado KUALAi Pilah atau KUALA PILAHi...

"Bondo" tu berdiri togak berpakaian putih sodang tunduk mengarah ke jalan dongan rambut mengorbang panjang tutup muko.

Perasaan maso tu?...Memang tak ketontuan arah dibuek eh...

Dah la Kriss den tak buleh blah, perlahan macam siput. Bayangkan dalam membolah kedinginan tongah malam diwaktu ombun jantan baru nak menitik, den buleh berpoluh sakan, tangan menggolotar, mulut terkumat-kamit baco ayat-ayat suci tapi tah apo yang den baco, den sendiri tak tau....

Memang den pocut gilo maso tu (Ala Kriss laju mano sangat pun...takat 110 km/j yo)sodar2 dah sampai pokan Pilah.

Mujur "bondo" tu tak ikut den balik...

Anonymous said...

La haiii...tak do sapo komen hikayat den ni ko?...Sian eh lak aiiii :-(

Edi

Anonymous said...

bukan tak komen..den baru baco...
sbb komen yg selalu kito komen tuh yoh..
tajuk ni jarang baco..baik ko post kek komen yg biaso..
sure ramai yg terkojut tuh..

pak ee..

Anonymous said...

Hikhikhik...

Pak Ee,
Kalau den post ke laman biaso tu...nanti jadi bertambah celaru. mano cito badminton, cito sup bolut, cito ekau nak kawin...

Kang poning lak sidang pilahbest kang...

Edi.

Anonymous said...

ANGAN & SEDAR - MAWI

Mohon selembar harapan
Buatku sedang rawan
Biar pun sekadar cuma senyuman
Ikhlas kau pujaan...

Mohon sesaat berangan
Buatku meleraikan
Alpa hiba dan tangisan
Menawan segala perasaan...

Aku sedar...Siapa diriku...
Aku dah tahu...Siapa aku...
Aku sedar...dan merasa malu...
Aku sangatlah mahu...
Berterima kasih...sungguh

Langsung tak pernah marah
Walaupun sekali seakan memahami
Langsung tak pernah kasar
Dalam berbahasa menjaga maruahku
Langsung tak pernah jeling
Menunjukkan benci pada diriku ini

Buatku tak pernah akan pernah menyesal
Menagih cintamu biarku membelai rindu..

Mohon secebis kasihan
Janganku dilupakan
Dalam dipatari kenangan
Bercinta dikau di persimpangan

Aku sedar...Siapa diriku...
Aku dah tahu...Siapa aku...
Aku sedar...dan merasa malu...
Aku sangatlah mahu...
Berterima kasih...sungguh

Langsung tak pernah marah
Walaupun sekali seakan memahami
Langsung tak pernah kasar
Dalam berbahasa menjaga maruahku
Langsung tak pernah jeling
Menunjukkan benci pada diriku ini

Buatku tak pernah akan pernah menyesal
Menagih cintamu biarku membelai rindu..

la la la la la la la...
la la la la la la la...
Aku rela merindu...
Aku rela merindu...
Aku rela merindu mu....

**Ditujukan Khas untuk Bakal pengantin Baru Kito**

Edi

Anonymous said...

nasib baik bukan den..
pak ee..

Anonymous said...

den nak tahu la sejarah rumah bosarmcm istano kek atas bukit kek pokan pilah tu..
den dongar2 cito tu dulu bekas tompek askar2 jopun memancung dulu..huhu